FAQ - Baseline Workplace

På denne side har vi samlet de mest gængse spørgsmål til Baseline Workplace. Du er naturligvis altid velkommen til at tage fat i os på info@mening.dk hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål nedenfor.

Vær opmærksom på, at din virksomhed kan have valgt nogle andre indstillinger på Baseline Workplace end nedenstående FAQ beskriver.

 English version

Baseline Workplace

Baseline Workplace er et koncept til at hjælpe virksomheder med at arbejde mere effektivt i Microsoft 365. Ingen kode, ren konfiguration. 

Baseline Workplace en skalerbar konfiguration af Microsoft 365, som samler virksomheders arbejde med dokumenter i skyen. 

Baseline Workplace er baseret på brugen af SharePoint Online, Teams og OneDrive.

Baseline Workplace består af 1 startside og 5 afdelingssider, hvortil vi (blandt andet) migrerer informationer og dokumenter. 

Microsoft giver dig mulighed for at synkronisere dine filer, dokumenter og biblioteker på din lokale computer gennem en digital online sky. Det sikrer, at dine dokumenter ikke forsvinder, og samtidig har du altid mulighed for at tilgå dine dokumenter fra alle dine enheder.

Opsæt synkroniseringen:

  1. Tilgå Windows notifikationsområdet og vælg det blå OneDrive sky ikon. 
  2. Vælg Hjælp & indstillinger, og vælg herefter Indstillinger.
  3. Vælg Indstillinger og derefter Gem space og download de filer, du skal bruge.

Opsæt synkroniseringen for dit bibliotek:

  1. Tilgå din SharePoint-side via din browser og naviger til den samling af filer, du ønsker at synkronisere.
  2. Vælg Synkroniseringsikonet i værktøjslinjen.
  3. Log på OneDrive med din MS 365 konto og start synkroniseringen af dine filer og færdiggør OneDrive opsætningen. 

Ligesom du kan synkronisere dine filer, dokumenter eller biblioteker, kan du også stoppe synkroniseringen igen. Det er muligt at stoppe hele synkroniseringen eller blot vælge en mappe eller et bibliotek.

Stop hele synkroniseringen:

  1. Klik på OneDrive sky ikonet øverst eller nederst på din computer.
  2. Vælg Hjælp & Indstillinger og derefter Indstillinger.
  3. Vælg kontoen.
  4. Klik på Stop synkroniseringsmuligheden/-indstillingen.

Stop synkronisering af mappe eller bibliotek:

  1. Gå til den mappe eller det bibliotek, som du vil stoppe synkroniseringen af.
  2. Klik på synkroniseringsmuligheden/-indstillingen.
  3. Klik på Stop synkronisering.
  4. Klik på Ja for at acceptere, at synkroniseringen af mappen stopper fuldstændigt/permanent. Klik derefter på OK. Du kan altid aktivere synkroniseringen igen.

Med Microsofts tjenester kan du interagere på tværs af platforme. Det giver dig mulighed for at sende e-mails fra Outlook til personer, grupper eller kanaler i Teams.

Send en e-mail fra Outlook til Teams:

  1. Mens du ser en e-mail i Outlook-skrivebordsappen, kan du samtidig via værktøjslinjens bånd vælge Del i Teams.
  2. Tilgår du Outlook via browseren/nettet (og den nye Outlook til Mac), kan du vælge Flere handlinger og derefter vælge Del i Teams.
  3. Vælg den person, gruppe eller kanal, som du gerne vil dele din e-mail med i dette trin. Det kan du gøre ved enten at søge eller vælge blandt forslagene.
  4. Du har mulighed for at tilføje en besked for at introducere din e-mail eller videregive yderligere information. Ved at bruge @ kan du tagge en person, ligesom med enhver anden Teams-besked, for at få de rigtige personers opmærksomhed. 

Bonus info:
Hvis e-mailen har vedhæftede filer, bliver de automatisk inkluderet, når du sender e-mailen til Teams. Hvis du foretrækker ikke at inkludere vedhæftede filer, kan du fjerne dem, før du sender dem til Teams.

Microsoft OneDrive er en online platform til lagring af dine filer. Sammen udgør OneDrive og OneDrive for Business det personlige fillagrings- og delingsværktøj i Microsoft og Office 365. Dit OneDrive fungerer som et enkeltstående SharePoint-bibliotek, men med strammere/strengere tilladelser og et andet logo. OneDrive er også navnet på det synkroniseringsværktøj, som bruges til at opbevare og tilgå SharePoint og OneDrive filer på din computer eller mobilenhed samt til offline brug.

Microsoft SharePoint er en skybaseret platform, der hjælper virksomheder med at dele og administrere indhold, viden og applikationer. SharePoint bruges til at styrke teamwork, informationssøgning, videndeling og til at facilitere lettere samarbejde på tværs af organisationen.

Microsoft Teams er en samarbejdsplatform, som hjælper virksomheder med organisering og kommunikation – alt samlet ét sted. Platformen tilbyder en lang række muligheder, såsom teams, møder, opkald, aktiviteter, osv.  

Med Microsofts tjenester er det muligt at tilgå dokumenter på de forskellige platforme. Hvis dit dokument er sat til at synkronisere, bliver de ændringer, du laver i et dokument, lagret i den digitale sky, så dokumentet hele tiden er opdateret med den nyeste version.

Find dine dokumenter i OneDrive:

  1. Klik på OneDrive ikonet øverst eller nederst på din computer.
  2. Klik på Åbn mappe.
  3. Nu kan du søge efter eller vælge det dokument, du ønsker.

Bonus info:
Du kan også tilgå dine filer via OneDrive i stifinder, hvis du har synkroniseret dit dokumentbibliotek.

To måder at finde dine dokumenter i SharePoint:

  1. Du søger nemmest efter dokumenter i SharePoint ved at bruge søgefeltet i toppen af din SharePoint-side. Bemærk: Søgning i søgefeltet søger som standard kun på din side. Hvis du gerne vil søge i alt indhold, skal du i stedet vælge Alle-fanen på søgeresultatsiden. 
  2. Du kan også gå til din SharePoint-side og vælge det bibliotek, hvor dokumenterne er placeret, og søge der.

Bonus info:
Du vil kun se indhold, som du har adgang til. 

Microsoft Teams-platformen giver dig mulighed for at oprette teams. Et team er ét samlet sted til at dele beskeder, værktøjer eller filer. Teams kan organiseres efter gruppe, projekt, eller hvad der ellers er relevant for dig. Som regel er det kun interne, der har adgang til teamet, men med Teams er det også muligt at invitere eksterne gæster til et team.

Sådan tilføjer du gæster til et team i Teams:

  1. Gå til det team, du gerne vil dele med eksterne.
  2. Vælg Flere muligheder og derefter Tilføj medlem.
  3. Indtast gæstens e-mailadresse. Alle med en virksomheds- eller kunde-e-mailkonto, fx. Outlook, Gmail, kan slutte sig til dit team som gæst.
  4. Hvis du gerne vil tilføje navnet på din gæst, skal du først vælge Rediger gæsteoplysninger og indtaste navnet. Sørg for at tage dig tid til at gøre det med det samme, da du ellers får brug for hjælp fra en it-administrator til at gøre det senere.
  5. Vælg og klik på Tilføj. Gæster vil modtage en velkomst e-mail-invitation med oplysninger om tilmelding til Teams.

Det er muligt at oprette foldere til at opbevare/gemme filer og dokumenter på tværs af Microsofts platforme. Med en folder har du mulighed for at samle dine dokumenter inddelt efter projekter, emner, eller hvad du end behøver for at optimere dit arbejde.

Opret en mappe:

  1. Gå til team-kanalen i Teams eller åben OneDrive eller SharePoint biblioteket. 
  2. Klik på Ny+ knappen og vælg derefter mappen.
  3. Navngiv mappen.  
  4. Vælg Opret.

Bonus info:
Hvis opret folder muligheden ikke er tilgængelig, er den deaktiveret under indstillinger for dokumentbiblioteket. 

Microsofts tjenester giver dig mulighed for at uploade en fil eller mappe fra din computer til den digitale sky. Funktionen er en nem måde at dele filer eller mapper online med dine kolleger.

Sådan uploader du en fil eller mappe:

  1. Gå til team-kanalen i Teams eller åben OneDrive eller SharePoint biblioteket.
  2. Klik på Upload-knappen og vælg derefter Filer eller Mappe.
  3. Vælg den fil eller mappe, som du vil uploade.
  4. Klik Upload.

Bonus info:
Du kan også uploade filer eller mapper ved at trække dem fra dit skrivebord. 

Med Microsofts tjenester kan du dele de filer eller dokumenter, som du opbevarer i enten Teams, SharePoint eller OneDrive. Afhængigt af hvilke rettigheder, din organisationen har givet, kan filerne eller dokumenterne deles med kolleger eller eksterne.

Sådan uploader du en fil eller mappe

  1. Gå til team-kanalen i Teams eller åben OneDrive eller SharePoint biblioteket.
  2. Vælg den fil eller det dokument, som du vil dele.
  3. Vælg Vis handlinger knappen
  4. Vælg Del eller Kopiér link. Hvis du klikker på Kopiér link, kan du tilføje linket til en samtale eller e-mail.
  5. Vælg en mulighed for at dele din fil: Tilføj navnene på de personer, du ønsker at dele din fil med. Hvis du vil, kan du hurtigt justere redigeringstilladelserne ved at vælge blyant-ikonet til højre. Skriv derefter en besked og vælg Send.


Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Vi sidder altid klar til at hjælpe dig.

Kontakt din normale IT-partner og kontaktperson på mail eller telefon.
Alternativt er du velkommen til at skrive en mail til info@mening.dk.